Megújul az Edzésonline! Az új oldalakat és funkciókat elérheted ha ide kattintasz!

Már 55 716 559 km-t sportoltatok
Hú, de amatőr

Futás a maga valóságában és persze fejben Király 

Amatőr | 2010-07-20 23:02:11 | 10 hozzászólás

Amennyiben hétfőtől vasárapig, hetekben mérjük az edzéseket, akkor június 28-ára tehető a nagy váltás.
Onnantól kezdve eddig megvan a heti 5 futás, össz 153 km gyűlt össze máig az erős 3 hét alatt.
A 2010-es év megelőző 25 hete 262 km-t hozott össze, tehát elméletben nagy az ugrás, de valójában azért figyelek a terhelésre. Ezért például nem vállaltam még 12 km feletti távot. Egyszerűen nem akarózik...

No, ilyen hangulatban villant be egy gondolat az ultrafutással kapcsolatban, amit meg is osztottam a futásra ébredésem, 2000 óta örökké meglévő baráti kör, a FUTObolondok topikján. Jött is rá válasz.
Érdekes ez a dolog: itt, az edzésonline remek társaságában sem biztos, hogy van "kereslet" az ultratávok nagyszerűségének bemutatása, a heroikus teljesítések méltatása mellett más hangokra.
Pedig egyre többen lépnek úgy át az ultrák világába, hogy nem a valós felkészültség, hanem valami lelki indíttatás, példaképkövetés, saját maga által elképzelt vagy valóságban létező minta másolása, extrém teljesítmény utáni vágy mozgatja őket. Ez önmagában érthető: egy 12/24 órás verseny vagy UB, sőt maga a Spartathlon önnön kiteljesülésünknek dicsérendő és a futóknál abszolút ismert attribútuma, de azért nem árt csökkenteni az ultratávokból eleve fakadó terhelést személyünkre szabott, korrekt felkészüléssel. És még ilyen esetben sincs feltétlen garancia a sikerre pl. egy 212 km-es UB versenyen.
No, ez persze igaz lehet akár egy félmaratonra is, csak hát az ultratávok eleve feltételeznek egy magas fokú monotonitás- és akár fájdalomtűrést. De meddig dominálhat pl. a mentális erő a versenyen fellépő, vagy már előtte létező fizikai abnormitással szemben? 

Nem célom senkit támadni vagy megbántani, egyszerűen érdekelnek ezek a kérdések. Vigyor

Magam is választ kell, hogy adjak hasonló jellegű problémákra (felkészültség mértéke, fájdalom jelenléte), még ha az ultratávoktól eltérő dimenzióban is. Bár "nekem a Balaton a Riviéra" alapon jelenleg pl. egy maraton felér(ne) egy UB teljesítéssel! Kacsintás

Kellemes és okos futásokat!

10 hozzászólás

miki 5230 napja
miki képe

Ezt a nagy misztikus határt a maratoni távnál mi hoztuk létre, nincs élettani vagy evolúciós oka szerintem.


Mire jogosíthat fel bennünket a biológiai múltunk?


Sprintelni ugye kellhet, a hordából a leglassúbbat elkapja az oroszlán. Ez nem tűnik túl erős evolúciós nyomásnak a sprintkészség fejlődésére, hiszen nem annyira a legjobbat díjazza, hanem a leglassúbbat szelektálja ki, aki valószínűleg úgyis beteg vagy öreg vagy túl fiatal. Nem is lett túl jó ebben az ember. Inkább a horda erejét és a fegyverhasználatot fejlesztette, mint védekező stratégiát.


Vannak aztán a középtávok, meglátjuk a köröző keselyűket pár kilométerre, és hajrá, ki ér oda előbb az elhullott állathoz. Ez hasznos képességnek tűnik.


Mi a helyzet a klasszikus hosszútávfutó távokkal, maratonig bezárólag, folyamatos, egyenletes tempóban? Ezt nem nagyon tudom elképzelni, mire jó a természetben. A maratoni futás talán éppen azért olyan nehéz, mert a senki földjén van, anaerob vagy szénhidrátégető üzemmódban nem lehet végigfutni, zsírégetéshez pedig túl gyors, rendkívüli edzettséget igényel.


És az ultra? Ez viszont nekem teljesen természetesnek tűnik, akár a gyűjtögetés vagy vándorlás céljából történő gyaloglás reggeltől estig, akár a hajszavadászat, ahol a futók sok órán, vagy akár több napon át követnek egy állatot, ami rövid távon gyorsabb, de kimerül ultratávon. Erre a képességre lehetett nagy evolúciós díj, a legkitartóbb juthatott legkönnyebben élelemhez. Talán igazolja ezt az elképzelést az a tény, hogy az ember az állatokkal összehasonlítva kiváló ultrafutó.


A 24 órás vagy 212 kilométeres futást viszont már nem tudom igazolni, a szavannákon vadászó őseink minden bizonnyal megpihentek este az egész napi hajsza után. Talán éppen ezért van, hogy 12 órát könnyű futni, 24-et viszont nehéz.

Bozót 5230 napja
Bozót képe

Jókor jöttem, elég annyit írnom, hogy

Miki +1   :)

 

Pedig egyre többen lépnek úgy át az ultrák világába, hogy nem a valós felkészültség, hanem valami lelki indíttatás, példaképkövetés.

Igen, ez  teljesen igaz és érdekes, de egyet kell értsek Mikivel, hogy a maraton, mint misztikus határ, abszolút mesterséges, mi magunk találtuk ki. Tudod mennyien futnak tök felkészületlenül maratont? Elárulom, rengetegen :) Hányan futnak ultrát? Relatíve sokan, de a maratonhoz képest csupán töredéke. 

Ami az indítékot illeti, nálam elég egyszerű. Belémverték (idézőjelben), hogy lassú vagyok és nem futásra termett. Kipróbáltam, milyen lassan, de sokáig futni. És azt láttam, jó :)

mjoci 5229 napja
mjoci képe

Gyors mondjuk én se vagyok. Viszont az elsö ultrám szerelem lett elsö futásra. Azóta elég sokat szoktam csak a saját örömömre kötetlenül kocogni nagyobbakat.:))

miki 5229 napja
miki képe

Amatőr,

Meg kéne már próbálnod, nem kell rá annyit készülni, mint egy maratonra :-)

monique 5229 napja
monique képe

nyami, újabb analízis mikitől :)
"a szavannákon vadászó őseink minden bizonnyal megpihentek este az egész napi hajsza után" - nah ezért tartom embertelennek a 24 órásat :D

a maraton gondolom azért poén mert egypár km-rel hosszabb a 30km-nél ami tipikusan a glikogénraktárak elfogyásával kapcsolható össze, és ugyanakkor nem annyival hosszabb a 30km-nél hogy ultra lehessen jókislassútempócskában, tehát itt a kihívás, egy 30km-nél valamivel hosszabb távot jó tempóban lenyomni :)

Bozót: méghogy nem futásra termett vagy... pont hogy igen! de tudod mire gondolok :)

Bozót 5229 napja
Bozót képe

Monerd, ezzel az erővel egy 50kilis kb ugyanolyan, nincs nagy különbség. Mégis a történelmi-kulturális előzmények miatt A maraton vált különlegessé, ez a leghosszabb és legklasszikusabb táv amin még nagylétszámú, fontos versenyeket rendeznek. Ezzel kialakult az "ultra" fogalma ami már inkább egy szük közösség extremitás iránti igényét elégíti ki. Egy jó maratonfutó végigverhetné a mostani ultrás mezőnyt, de nem fogja kihajtani magát érte, mert neki nem éri meg.....

 

monique 5228 napja
monique képe

az 50km azért már elég messze van a 30km-től. :) a 35 meg mondjuk túl közel lenne, 5km-t végül is féllábon lenyom bárki aki edzett vmennyire de 12km az már kicsit sok lehet amikor full nagy a szenvedés :)
és totál igazad van h egy jó maraton kell mielőtt vki igazán jó ultrás szeretne lenni.

miki 5228 napja
miki képe

Volt az ötvenes években egy híres német edző, Van Aaken, aki meg azt mondta, hogy ne fuss addig maratont, míg nem futottál egy ultramaratont. És ne fuss addig ultramaratont, míg nem gyalogoltál le egyet. Szerintem ez az egészséges hozzáállás.

monique 5228 napja
monique képe

huu, először legyalogolni?! na ahhoz kell türelem. a gyaloglás uncsi.. viszont értem a logikáját, teljesen igaza van, csak ennyi türelmem még nekem sincs :) az jó lesz helyette, hogy túráztam még gyerekként egész napokat 1-2x? :P bár nemhiszem h ultramaratonnyi táv volt.
azon már gondolkoztam hogy a maraton versenyszerű lefutása előtt jó lenne képesnek lenni lelazázni 40-50km-t, azaz nem maratoni versenytempóban tolni, ami persze amúgy sem lenne lehetséges az 50km esetében :)
van aaken amúgy még azt is mondta ugye h mindennap sokat lassan futni, és alig enni mellé. ez nem egészen értem h miért jó, mármint a nagyon kevés evés... vagy csak arra gondolt, hogy véletlenül se többet, mint a napi kalóriaszükséglet? de hát az meg evidens, hisz az ember nem akar meghízni... szóval nem értem.

Bozót 5228 napja
Bozót képe

Egy szóval nem mondtam, hogy egy jó maraton kéne az ultravilág kapuja előtt. Vagy nem nekem szólt?

Az ötvenet azért említettem, mert szerintem ha valaki jól tud 42-t futni annak nem lenne ügy az 50. De ha nagyon jól megy maratonon akkor eszébe sem lesz egy kislétszámú ultraversenyen fárasztania magát. 

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
2018-02 hó (1 bejegyzés)
2017-11 hó (1 bejegyzés)
2017-10 hó (2 bejegyzés)
2017-09 hó (2 bejegyzés)
2017-08 hó (1 bejegyzés)
2017-07 hó (1 bejegyzés)
2017-02 hó (1 bejegyzés)
2017-01 hó (2 bejegyzés)
2016-12 hó (1 bejegyzés)
2016-10 hó (1 bejegyzés)
2016-08 hó (1 bejegyzés)
2016-07 hó (1 bejegyzés)
2016-05 hó (1 bejegyzés)
2015-08 hó (1 bejegyzés)
2015-05 hó (1 bejegyzés)
2014-12 hó (1 bejegyzés)
2014-11 hó (1 bejegyzés)
2014-10 hó (1 bejegyzés)
2014-09 hó (1 bejegyzés)
2014-06 hó (1 bejegyzés)
2014-03 hó (1 bejegyzés)
2014-02 hó (1 bejegyzés)
2014-01 hó (2 bejegyzés)
2013-12 hó (1 bejegyzés)
2013-11 hó (1 bejegyzés)
2013-09 hó (1 bejegyzés)
2013-06 hó (2 bejegyzés)
2013-04 hó (2 bejegyzés)
2013-03 hó (1 bejegyzés)
2013-02 hó (2 bejegyzés)
2013-01 hó (1 bejegyzés)
2012-12 hó (2 bejegyzés)
2012-11 hó (1 bejegyzés)
2012-10 hó (2 bejegyzés)
2012-09 hó (3 bejegyzés)
2012-08 hó (1 bejegyzés)
2012-07 hó (2 bejegyzés)
2012-06 hó (1 bejegyzés)
2012-05 hó (2 bejegyzés)
2012-04 hó (2 bejegyzés)
2012-03 hó (4 bejegyzés)
2012-02 hó (1 bejegyzés)
2012-01 hó (2 bejegyzés)
2011-12 hó (1 bejegyzés)
2011-11 hó (1 bejegyzés)
2011-09 hó (2 bejegyzés)
2011-08 hó (2 bejegyzés)
2011-07 hó (2 bejegyzés)
2011-06 hó (1 bejegyzés)
2011-05 hó (2 bejegyzés)
2011-04 hó (3 bejegyzés)
2011-03 hó (3 bejegyzés)
2011-02 hó (2 bejegyzés)
2010-12 hó (1 bejegyzés)
2010-11 hó (1 bejegyzés)
2010-10 hó (3 bejegyzés)
2010-09 hó (3 bejegyzés)
2010-08 hó (1 bejegyzés)
2010-07 hó (1 bejegyzés)
2010-06 hó (1 bejegyzés)
2010-05 hó (2 bejegyzés)
2010-04 hó (3 bejegyzés)
2010-03 hó (2 bejegyzés)
2010-02 hó (3 bejegyzés)
2009-12 hó (2 bejegyzés)
2009-11 hó (6 bejegyzés)
2009-10 hó (1 bejegyzés)
2009-09 hó (4 bejegyzés)
2009-08 hó (3 bejegyzés)
2009-07 hó (1 bejegyzés)
2009-06 hó (1 bejegyzés)
2009-05 hó (3 bejegyzés)
2009-04 hó (4 bejegyzés)
2009-03 hó (3 bejegyzés)
2009-02 hó (4 bejegyzés)
2009-01 hó (1 bejegyzés)
2008-12 hó (1 bejegyzés)
2008-11 hó (2 bejegyzés)
2008-10 hó (2 bejegyzés)
2008-09 hó (3 bejegyzés)
2008-08 hó (3 bejegyzés)
2008-07 hó (3 bejegyzés)
2008-06 hó (3 bejegyzés)
2008-05 hó (4 bejegyzés)
2008-04 hó (6 bejegyzés)
2008-03 hó (2 bejegyzés)
2008-02 hó (2 bejegyzés)
2008-01 hó (6 bejegyzés)
2007-12 hó (3 bejegyzés)
2007-11 hó (2 bejegyzés)
2007-10 hó (2 bejegyzés)
2007-09 hó (4 bejegyzés)
2007-08 hó (4 bejegyzés)
2007-07 hó (6 bejegyzés)
2007-06 hó (3 bejegyzés)
2007-05 hó (2 bejegyzés)
2007-04 hó (6 bejegyzés)
2007-03 hó (5 bejegyzés)
2007-02 hó (4 bejegyzés)
2007-01 hó (6 bejegyzés)
2006-12 hó (9 bejegyzés)
2006-11 hó (4 bejegyzés)
2006-10 hó (10 bejegyzés)
2006-09 hó (10 bejegyzés)
2006-08 hó (11 bejegyzés)
2006-07 hó (7 bejegyzés)