Kerékpár: Erdész és kerékpáros szervezetek közös fóruma
Az elmúlt időszak tapasztalatai azt mutatják, hogy egyre népszerűbb az erdei kerékpározás. A törvényi keretek adottak, mégis sok esetben keletkezik konfliktus a kerékpárosok és gyalogosok között, esetenként a természet terhelése is nagyobb a megengedettnél. Különleges gond az erdészeti munkákból és az üzemi forgalomból eredő balesetveszély. Szükséges, hogy a kerékpárosok megismerjék a lehetőségeket és feltételeket, a helyi szabályok kialakításához viszont a területek kezelőinek (erdészek, természetvédők) meg kell ismerniük az igénybevétel jellegét és az igényeket.
A kapcsolat kialakítására és a lehetőségek/igények megismerésére az OEE Erdei Sportok Szakosztálya, valamint a Magyar Tájékozódási Futó Szövetség Terephasználati és Környezetvédelmi Bizottsága november 18-án az Erdészeti Információs Központban egyeztető és véleményformáló fórumot szervezett az erdő, erdőgazdálkodás, természetvédelem és az erdei kerékpározás lehetőségeiről, feltételeiről, igényeiről. A fórum célja volt:
- hogy az erdőgazdálkodás és a természetvédelem képviselői megismerhessék a hegyi-kerékpározás szakágait, a terep igénybevétel jellegét és az igényeket;
- hogy az erdőben kerékpározni kívánók megismerhessék a feltételeket és a lehetőségeket;
- párbeszéd keretében közösen körvonalazzák a lehetséges megoldásokat.
A találkozó résztvevői az alábbi szervezeteket képviselték: Magyar Kerékpársportok Szövetsége; Magyar Mountain Bike Szakági Szövetség; Magyar Tájékozódási Futó Szövetség Tájkerékpár Bizottsága; Terephasználati és Környezetvédelmi Bizottsága; Pilisi Parkerdő Zrt; Ipoly Erdő Zrt; OEE Erdei Sportok Szakosztálya. A Duna-Ipoly Nemzeti Park képviselői a meghívás ellenére nem vettek részt a fórumon.
A kerékpárosok képviselői, Sipiczki Róbert elnök (MKSZ és MMTBSzSz), valamint Tálas Sándor bizottsági tag (MTFSz) érdekes előadás keretében ismertették a terepkerékpározás különféle szakágait, a terep igénybevételének a módját. Magyarországon ma kb. 1000 igazolt versenyző van a mountain bike szakágaiban, ennek többszöröse az amatőr versenyzők száma és 100 ezer főre tehető a kedvtelésből erdőben kerékpározok száma. A legszembetűnőbb problémákat okozó DH (downhill, magyarul lejtőmenet szakág) rendezése külön megoldást igényel (pályaépítés, beruházás stb.). Azt hangsúlyozták, hogy a szervezett kerékpárosok a renitenseket szintén elítélik. Marossfy Dániel javaslatot mutatott be a Budapesti Erdészet területén kialakítani kívánt kerékpáros útvonalakról, a versenyzők számára edzőkörökről, a tiltani javasolt útvonalakról és területekről.
A Pilisi Parkerdő Zrt. részéről Csépányi Péter ismertette az erdei kerékpározás ügyében eddig tett intézkedéseket és azok eredményét, az erdészek álláspontját és tág értelemben vázolta az elképzelhető megoldásokat. A PPZRt, ezen belül is a Budapesti Erdészet területe e tekintetben az országban a leginkább érintett, ezért egy megoldási modell példa lehet más erdőgazdaságok számára. A mostani megbeszélésen a versenyágak képviselői voltak jelen, viszont a kérdést egységesen szükséges kezelni. Lomniczi Gergely elmondta, hogy a kerékpárosok néhány képviselőjével korábban kialakult kapcsolat megszakadt. Azt is megjegyezte, hogy a kerékpáros utak és edzőkörök kijelölése a természetvédelem valamint a gyalogos turisták képviselőivel közösen lehetséges.
Urbán Imre az Erdei Sportok Szakosztálya részéről külföldi példákat említett. Mint erdőfelügyelő vázolta a hatósági eljárás lehetőségeit. Az erdei kerékpározás rendezéséhez mindenképpen az erdőgazdálkodók kezdeményezése szükséges.
A két előadás utáni kötetlen beszélgetés keretében egy olyan megállapodás körvonalazódott, miszerint a lehetséges megoldásokat közösen dolgozzák ki. Egyetértés született abban, hogy a kerékpárutak kijelölése, infrastruktúrája, a létesítmények kialakítása és fenntartása anyagi fedezetet igényel, amihez a szükséges forrásokat meg kell teremteni.
Az OEE Erdei Sportok Szakosztálya a „leginkább" erdei sport, a tájfutás ügyében már szervezett hasonló fórumot. Ezen kívül az MTFSz Terephasználai Bizottságával közösen kiadott egy Terephasználati útmutatót, amelyik segítséget nyújt a versenyek rendezői számára. A kerékpáros szakágak eddig nem szerepeltek a palettán. A Szakosztály további fórumok szervezését tervezi, valamint szakmai közreműködését is felajánlja az erdész-kerékpáros kommunikációs híd építéséhez.
Forrás: www.velo.hu
Kép: http://www.geology.um.maine.edu
Hasonló cikkek
Kerékpár - keménynek ígérkezik az idei Tour de France
Kerékpár - litván győzelem a Tour de Hongrie harmadik szakaszán
Kerékpár - megkezdődött a Tour de Hongrie
Kerékpár - Rióba indultak bringával
Még több címke
Ironman edzésterv kezdőknek: 9-20. hét 1
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498