Szeptemberben a magyar lakosság fele ült kerékpárra
2011 szeptemberében a magyar lakosság fele ült kerékpárra több-kevesebb rendszerességgel - derült ki többek között a Magyar Kerékpárosklub által végzett, kerékpárhasználatot vizsgáló reprezentatív felmérésből.
A vizsgálat megállapította, hogy az év kilencedik hónapjában a 18 év feletti magyar lakosság 49 százaléka, a Budapesten élők 23 százaléka használt kerékpárt közlekedésre, túrázásra. Közlekedési eszközként a lakosság közel fele (47 százaléka) ült kerékpárra országos szinten, ez az arány Budapesten 18 százalék volt.
A vizsgált időszakban a lakosság 44 százaléka mindennap biciklizett, kirándulásra országosan kilenc százalék, a fővárosban pedig a lakosok 12 százaléka használta kétkerekűjét.
A kutatás hatodik hullámából kiderült, hogy a kerékpár-használati arányok szezonalitást és lassú növekedést mutatnak: Budapesten a 2010 májusi és 2011 szeptemberi adat kiugróan magas, 18 százalék volt, bár ennek feltételezhető oka, hogy a Critical Mass időpontja beleesett az adatfelvételbe.
Megállapították, hogy folyamatosan nő azoknak az aránya, akik rendszeresen használják biciklijüket, országosan a heti átlag 8-ról 9,2 napra módosult, ugyanez Budapesten az átlagos 3,4-ről 4,8-ra növekedett.
Az ország sík területein az átlagnál többen, a dombos, hegyes vidékeken számottevően ritkábban kerekeznek. A fővárosban a lakosság arányához képest a legkevesebben választják ezt a közlekedési eszközt (18 százalék).
Vizsgálták azt is, milyen viszonyban van a kerékpárhasználat az iskolai végzetséggel. Azt találták, hogy a magasabb iskolai végzettségűek kevésbé ülnek biciklire: az elemi iskolát végzettek körében 47 százalék a használat aránya, míg a közép- és felsőfokú végzettségűek körében 33, illetve 30 százalék volt ugyanez.
A nemenkénti következtetéseket is levonták: a férfiak 50 százaléka, míg a nőknek csak 43 százaléka pedálozik.
A Magyar Kerékpárosklub 2010 tavaszától rendszeresen publikál országos reprezentatív adatokat a magyarországi kerékpárhasználat alakulásáról. Eddig hat adatfelvételi hullámra került sor, amelyből az utolsó 2011. szeptember 16. és 21. között történt. Az eredmények a kérdezés előtti 2 hétre vonatkoztak.
A felmérésben azt a válaszadót tekintették kerékpárral közlekedőnek, aki a kérdezést megelőző 14 nap alatt legalább egyszer használta közlekedési céllal kerékpárját, túrázónak, kirándulónak pedig azt, aki szintén legalább egyszer ült rajta. A kutatást 1000 fős mintán végezték.
Forrás:MTI
Hasonló cikkek
A kerékpárbalesetek egyharmada fejsérüléssel jár
16 bringát fogad be a budaörsi automata tároló
Vasárnap elkezdődött a mobilitási hét Budapesten
16 hozzászólás
Ez valóban jó hír, és nagy eredmény, de sajnos elindult ezzel együtt az országúti bringások kiszorítása az utakról. Rengeteg bicikliút épül. Ez a laikusoknak jó hír, és pozitív dolognak hangzik, de arra nem térnek ki, hogy mi van a versenyszerűen kerékpározokkal... Nekünk a kerékpárút használhatatlan kategória, ön és közveszélyesek számunkra. Viszont a közember ezt nem érti meg, és tövig nyomja a dudát, hogy miért nem takarodok a nekem kijelölt helyre. Ezenkívül rendszerüslt az az elmebeteg folyamat, hogy ahol kerékpárútat építettek (ráfestettek egy sárga csíkot a járdára) párhuzamosan be is tíltják az úttesten való kerékpáros közlekedést (legyen az bármilyen szintű út). Lásd: Balaton körül. Ki volt az a hibbant, hozzánemértő, diletáns, aki ezt eldöntötte??? Mert hogy életében nem ült kerékpáron, vagy töltött volna 3 percet egy kerékpárosok által fokozottan használt útszakaszon az biztos. A másik a buszsávról való kitíltás. Ez nonszensz. Még nekem is, gyakorlott városi vagánynak is néha ijesztő, amikor jobbról és balról is 50-60-al húznak el felváltva a buszok és a kocsik. Ez megint egy olyan kérdés amire egyszerűen rábólintott valami okostojás, akinek köze sincs a témához.
Szóval kedves országútis kolegák, fel kellene kicsit emelnünk a hangunkat ez ellen a folyamat ellen, mert így egyszerűen megfojtják a versenykerékpározást! Valami elindult tavasszal, amikor valaki felvetette, hogy akinek van hívatalos, szövetség által kibocsátott versenyzői engedélye, az használhassa azokat az utakat, ahol betíltották a kerékározást (kivéve autóút, autópálya). Egy vicc, hogy nem tekerhetem körbe a Balatont az úton, hanem le kell mennem a bicikliútra. Szerintem aki ezt a törvényt aláírta, fogalma sincs arról, hogy vannak emberek, akik egy nap alatt körbetekerik a Balatont. Sőt vannak állatok, akik 5 órán belül :) Hogy tegyem ezt meg a bicikliúton...nooormális??? A rendőrök pedig ha megállítanak, mert ott tekerek 40-el Örvényes és Balatonudvari között úgy beszélnek velem, mint egy bűnözővel. Azt hiába mondom neki, hogy életveszélyes vagyok a kerékpárúton...
Még egy eset. ki volt az az önkényes barom, aki eldöntötte, hogy Szentendrén nem lehet a főúton áttekerni a VÁROSON??? A rendőrök pedig útszéli stílusban bűntetnek meg mindenkit, aki arra jár, legyen az olimpiára készülő montis, vagy versenyszerű amatőr, aki a tahi időfutamra tart cseppsisakban telikerékkel. Elképesztő a hozzánemértés, és az indulat velünk szembe.
Végül egy eset, ami az egyik klubtársammal történt, az ironmanre készülés utolsó 2 hetében. A dunakanyarban kerékpározott Szob és Verőce között a főúton (minimális 1 autó/perc forgalomban). Amikor mellé ért a közeg, és megállította. 3000 forintra bűntették meg a srácot (összetehette a kezét, hogy nem többre). Ez már eddig is kemény vérnyomásemelő, de a folytatás az igazi bicskanyitogató. Szóval a pénzbeli fenyítés után ráparancsolták a kerékpárútra. Ami össze-vissza tekereg a kertek alatt, kihajtók előtt...A srác próbált ott is haladni (25-30km/h), amikor egy úthiba megdobta a bringát, és egy óriásit bukott. Fél oldala seb volt 2 héttel az ironman előtt, ahol 10:30 körül akart menni.... Miről beszélünk.
Bocsánat senkit sem akarok megsérteni, de úgy éreztem fel kell kicsit dobnom ezt a témát, mert egyre rosszabbnak érzem a helyzetet. Ellehetetlenülnek az edzéseink így. És ezzel együtt megfolytják a versenyszerű kerékpározást. Javítsák meg az utakat, ahelyett, hogy kerékpárosútakat építenek. KerékpárSÁVOK kellenek!!!!!!
igazad van Gyuszi...ugyanez van kifele dunakeszitől ahol még jó is az út és lehetne tekerni rendesen de kirakták a kerékpározni tilos táblát:P
egyre nehezebb normális edzőhelyet találni...sokszor már inkább görgőzöm főleg ha még az időjárás sem kedvez...inkább a monotónia mint a bírság vagy balesetveszély:/
nemtudom mit lehetne ezzel kezdeni de ha lesz valamilyen kezdeményezés akár egyesületi akár más formában én szívesen csatlakozom vagy adom a nevem hozzá...
Palotai László "Ewil"
Köszi! Elnézést a hangvételemért, de nagy bennem az indulat. Úgy érzem nagyon rossz folyamat indult el. Idén nyáron rengeteg régi szuper edzőhelyet láttam betíltva (csak mert kerékpáros út épült vele párhuzamosan). Biztos nem szándékos, inkább a tudatlanság hatása. De ez nem mentesít az alól, hogy például miért nem kérdezik meg a kerékpáros szövetségeket erről, vagy néhány versenyzőt. Én továbbra is az úton fogok kerékpározni, mert tudom, hogy a bicikliúton előbb-utóbb elütnének, vagy én ütnék el valakit. Valaminek el kell indulnia, mert ennek a dolognak hosszú távon nagyon rossz hatásai lesznek!!!!
Bár nem versenyszerűen kerózok, egyetértek Veletek. A totál amatőröknek se jó, meg Nektek sem. A másik: kis hazánkban a gyalogosok nagy része úgy dönt: ha kerékpárút, jó az nekem is! Őrület kerülgetni őket, és két méterre ott a gyalogos járda! Ahol tanítok, a keróút egy része meg olyan, csak egy sáv van felfestve a járda közepére, szóval mindkét sávot mindkét fél használja!
Szóval lenne mit változtatni, a gyalogosok gondolkodásában is, a KRESZ-en is.
Én Norvégiában élek, itt csak akkor büntetik a bringásokat, ha átmennek a piroson, vagy ha gyorsforgalmi úton tekernek (ami ált. nem fordul elő :-D) . Ennek épp az ellenkezője történik Mo-n, ha jól látom. Ezerszer mentem át piroson rendőrautó előtt bicajjal, és magasról tojtak rá..
Le kell költözni vidékre. Budapest és agglomerációja minden szempontból élhetetlen város. Nálunk nem bírságolnak a rendőrök, amíg kiérek a városból, addig a kerékpárúton nyomulok 10-20km/órával bemelegítés címszó alatt, utána viszont nyugodtan ki lehet menni az országútra, nem büntetnek ilyesmiért.
Gyuszi...az indulataid érthetőek és indokoltak...rossz a szabályozás a rendőröknek meg nincs annyi érzelmi és úgy egyáltalán intelligenciájuk ahhoz hogy egyedi méltányosságot gyakoroljanak és azt mondják: "hmmm ez a csávó itt az országnak hozza a hírnevet/dicsőséget/hasznot és nem bűnözik hanem vannak normális céljai elengedem a faszba..."
Ahol kijelölt bringaút van, de valaki gyorsabban szeretne menni az azon megengedett 20-30-40 km/h sebességnél, kihasználva a városon belüli/kívüli 40-50-es határt, annak szerintem illene felajánlani a választási lehetőséget. Én eddig azt hittem, hogy ez így is működik... Egy ilyen szabályt szerintem még ki is lehetne lobbizni, ha lenne elég érdekérvényesítő képessége a bringásoknak.
kipage: a városi kerékpározásnak is be tudnak tenni a rosszul megtervezett kerékpárutak. Eddig pl Veszprémben a végig elsőbbséggel rendelkező belső körgyűrűn végig tudtam jönni megállás nélkül 35-40-es tempóban (dombon lefelé:)) este is, lévén az utak ki vannak világítva. Ezzel szemben most felfestettek a járdára egy sárga csíkot, az ily módon kialakított, a gyalogosokkal jórészt közösen használatos úton elvileg max 20-al tekerhetnék, kivilágítás nincs, sőt, fák alatt vezetik el - árnyék az van dögivel. Egy 1600 m-es szakaszon 7 alkalommal van elsőbbségadási kötelezettségem, illetve érdemes lassítanom, mert mi van, ha nekem járna, de nem kapom meg. Plusz figyelni kell a kreszt nem ismerő/használó gyalogosokra, akik esténként sétáltatnak kutyát is, persze menetirányra keresztben tartott pórázzal/nélkül, kivilágítatlan, ökörhúgyozás forma útovonalon közlekedő, egymással önfeledten trécselő "sporttársakra". Péntek/szombat éjjelente volt kétszer is a sárga vonalak közti teret maximálisan kihasználó részeg fazon is mostanában. Így néz ki a bicikliút, amire büszke a város vezetése. Kíváncsi vagyok, ők mivel közlekednek.:) Kb olyan ez, mintha az autósok sebességét maximalizálnák 25 km/h-ban, minden kereszteződést jobbkezessé tennének a számukra, illetve bárkit engednének közlekedni autóval, jogosítvány és korhatár nélkül. Eléggé fel lennének háborodva a sofőrök, úgy gondolom. Ezek után persze, hogy nem a bringautat használom.
Ja! Ily módon pont elveszik az a haszna a bringának, amiért eddig választottam: ajtótól ajtóig számítva ugyanolyan gyors, mint az autós közlekedés, de olcsóbb és tisztább.
Nehezen tudok indulatok nélkül hozzászólni a témához.Mindenesetre az utóbbi években sokat romlott az országúti bringások(amatőr vagy profi) helyzete, edzéslehetőségei, nagyrészt a fent említett okok miatt.Tényleg elképesztő ami Szentendre és környéke, illetve a nagymarosi és Zebegény-Szob vonalon kialakult.Nekem állandó útvonalam pl. a szentendrei. Arra megyek Tahi felé, vagy ha hegyi edzést tartok, akkor a Pilisszentlászló felé vezető papréti vagy a dömörkapu,stb. útvonalat is csak "szabálytalanul" tudom megközelíteni.Erre felé még ha használom is - tegyük fel - az elkerülő kerékpárutat, akkor is rá kell mennem a főútra egy darabig, hogy be tudjak menni a p.szentlászlói elágra.
De ez csak az egyik probléma, a másik a fejekben van. Illetve a magyar közlekedési, és autós "kulturában" keresendő.Elképesztő agresszív, irigy és buta-korlátolt emberek közlekednek ebben az országban, főleg pest környékén.
Szlovákiában - csak ne menjünk messzebb - teljesen más felfogásban állnak a dologhoz az emberek(nagy többsége), élmény bringázni arra felé, nem dudálnak, türelmesek, nagy helyet hagyva kikerülnek, és TISZTELIK AZ ORSZÁGÚTI BRINGÁST! Sportolónak tartják! Ausztriában szintén, stb...
Nem tudom mit lehetne tenni ez ügyben, félek hogy nem sokat.Engem még nem büntettek meg, leküldeni párszor már próbáltak, egyszer-egyszer szót fogadok, párszor már elküldtem a rendőrt a francba (meg is lepődött, és eltűrte....), de ezt sem lehet a végtelenségig, az ember idegei sincsenek kötélből, megaztán a végén még lelőnek....!?
Tényleg nem tudom mit lehetne tenni, valakinek esetleg okos ötlete? Télire mondjuk megoldott a dolog, otthon a szobában lehet tekerni.....:)))
Az indulatok bennem is tombolnak. És egyszerűen nem térek napirendre ezek felett a dolgok felett. Én idén fenn sem voltam Papréten, Sipi által említett dolgok miatt. Pedig az egyik kedven edzőhelyem (lenne). Pontosan az a gond amit leírsz. Nincs egy átfogó koncepció a kerékpározás fejlesztésére. Négy évente jön egy újabb okostojás, aki kapcsolatai révén bekerül a felelős minisztériumba, és egy tolvonással aláír valamit, amivel több ezer embernek okoz nehézséget, és baromira nem ért hozzá. Neki a biciklis a kosárkás néni, vagy a ittas állapotban tekergő részeg. Gondolatában sincs az a dolog, hogy vannak olyanok, akiknek letekerni 100 kilométert mindennapos dolog. Meg sem kérdeznek ilyen "állatokat", hogy milyen 100 kilométert lebiciklizni. Hol megy, merrefelé...? Egyre többen vagyunk, (lásd idei Tour de Pelso). Nagyon jó volt látni azt a tömeget. Így ez már nem egy asztalról lesöpörhető dolog. Össze kellene fognunk, és egyre több helyen megemlíteni ezt a tendenciát, és a helyzetünket. Mi az egészséges életmódot képviseljük, amit most meg akarnak folytani (persze nem tudatosan, hanem tudatlanul!) Tudom, hogy a mai gazdasági, morális helyzetben ez bolha...a pattanás, de nekünk országútis kerékpárosoknak ez létkérdés lassan. Megmaradunk mi Budapest környéki kerékpárosok, vagy szétaprózva eltűnünk az utakról, mert egyszerűen ellehetetlenülnek a körülményeink. Ezzel folyamattal szembe kell szállni, és minél több médiában elővenni a témát, mert ez egy fontos dolog. És utolsó gondoltom, ami mottó is lehetne ehhez a témához, és így is kezdtem az első hozzászólásom: "Ki döntötte el, hogy tilos a Balaton körül a főúton kerékpározni?"
Gyugyo-nak adok igazat én is.Nálunk Pécs-Orfű között elkészült egy nagyrészt 10%-os emelkedőkkel és lejtőkkel kivitelezett, hajtűkaanyarokkal tűzdelt keskeny kerékpárút, amelynek a közepébe itt-ott egy-egy fém oszlop van lebetonozva.Futni tökéletes -majd júniusban meglátja aki jön az IRONTEAM triatlon fesztiválra-, ám bringázni életveszély.Minden komolyabb bringás, vagy aki edzeni menne, kimegy az országútra.Rendőrbáék, pedig azt lesik, hogy kit-mikor büntethetnek.Én már inkább megyek kerülőúton, amerre nincs bringaút, mert azt még lehet.Engem a 2008-as zánkai középtáv előtt parancsoltak fel a bringaútra, ahol egy bokor mögött lévő kanyarban egy fából készült híd volt.Sajna a tempó amivel haladtam, nem tette lehetővé, hogy rá tudjak fordulni rendesen, így telibe vertem a híd korlátját.Másnap középtáv rajtjánál fél vállamról hiányzott a bőr.Jó buli volt úgy úszni.Egyébként érdekes dolog, hogy ha bolyozva haladunk minimum 8-10 fő, akkor lassítanak, indexelnek, kikerülnek minket, mintha csak egy lassú jármű haladna előttük.Azonban amikor egyedül, vagy ketten megyünk egymás mögött, akkor még a kormányt is ránk húzza egy-egy gennyláda.Tövig nyomja a kürtöt, és forgolódik, integet a kocsiból.Én az esőben tekerek, míg neki a melegben szól halkan a rádió és egy apró kézmozdulat kellene csak, hogy kikerüljön.Én is rengeteget közlekedek autóval, de szándékosan feltartom a mögöttem haladókat és kiteszem az elakadásjelzőt, vagy példamutatásként akkora ívben kerülöm a szóló országutist, hogy kitörik a kormány az autóból.Talán egy idő után majd ők is így tesznek...Egészség legyen, meg hátszél:-) Üdv, Zsocza
nem tudom a magyar kerékpáros szövetségben mennyire vannak súlyban jelen az országútisok...szerintem alapból nincsenek sokan a hobbyfelhasználókhoz képest...lehet hogy ezért sem merül fel igazán olyankor ez a kérdés:/
amúgy simán az autósok és a hatóságok intelligenciája / kultúrája megoldhatná ezt a kérdést teljesen függetlenül bármiféle szabályozástól...
hallgassatok Zsoczára és gyertek Orfűre...én már neveztem is:)
http://www.ironteam.hu/index.php?a=15
Még több címke
Ironman edzésterv kezdőknek: 9-20. hét 1
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498
Én emelném az átlagot, a ladányi állomástól a gimiig általában bicajjal megyek, és vissza is! Ráadásul a kollégáim és a diákjaink is bicajjal jönnek, igaz, sokszor olyan lassú tempóval... az alföldi falvakan, városokban, ahol csapnivaló a tömegközlekedés, de nagyok a távolságok, rengetegen használják!