A New York-iak kezdenek hozzászokni a biciklisávokhoz
A biciklisávok csupán élénk színű elválasztó vonallal kijelölt közönséges betoncsíkok, New Yorkban mégis hosszú ideig perek, közösségen belüli veszekedések és a kormányzat szerepéről szóló kiélezett viták okozói voltak. Most azonban, hat évvel azután, hogy Michael R. Bloomberg polgármester hozzálátott sokat vitatott, 410 kilométer bicikliút megépítését tartalmazó terve végrehajtásához, kéznyújtásnyira került a sávok nehezen kivívott elfogadása.
Amikor a The New York Times közvélemény-kutatása során megkérdezték tőlük, hogy jó vagy rossz ötletnek tartják-e a biciklisávokat, a New York-iak 66 százaléka azt felelte, hogy jónak. A pártolók minden kerületben többségbe kerültek, és Manhattanben volt a legnagyobb az arányuk. Csupán a lakosok 27 százaléka tartotta rossz ötletnek a biciklisávok kialakítását, 7 százalék pedig nem tudott vagy nem akart válaszolni a kérdésre.
A felmérés eredményei mindenesetre azt mutatják, hogy a nagyváros lakosai hozzászoktak a bulvársajtó dühét gyakran kiváltó és a jövő évi polgármester-választást megelőző kampány egyik fontos témájává előlépett sávokhoz.
Hozzájárul az egészséghez
A lelkesedés azonban egyelőre passzív, mivel a New York-iak többsége egyelőre nem kerékpározik rendszeresen. A felnőttek egyharmada mondta a vizsgálat során, hogy van biciklije, míg csaknem a felük azt, hogy a vele egy háztartásban élők közül senkinek sincs. A kerékpárral rendelkezőknek mintegy a fele válaszolta azt, hogy hetente egyszer vagy többször nyeregbe pattan.
A párizsi mintát követő kölcsönzési hálózat, amely az egyik fő eleme a kétkerekűek használatát ösztönző erőfeszítéseknek, nem keltett túl nagy érdeklődést. A kerékpárkölcsönzés sokak számára még mindig valamiféle rejtélyes dolog: a megkérdezettek 40 százaléka semmit sem hallott a programról, amelynek beindítását nemrég jövő tavaszra halasztották, több mint a felük pedig egyáltalán nem tartotta valószínűnek azt, hogy élni fog a felkínált kölcsönzési lehetőséggel. A jövőre bevezetendő rendszer kezdetben Manhattanre és Brooklyn bizonyos részeire fog korlátozódni, és az előzetes várakozások szerint a manhattaniek más kerületek lakosainál gyakrabban veszik majd igénybe.
Azok a New York-iak, akik szerint a biciklisávok kialakítása jó ötlet, környezeti megfontolásokra, egészségügyi és biztonsági előnyökre hivatkoztak a felmérésben - valamint arra, hogy ezáltal megnő a kerékpározók rendelkezésére álló terület. Az utóbbiak egyszerűen annak örültek, hogy a sávoknak köszönhetően kevesebb biciklis lesz a járdákon.
"A sávok hozzájárulnak ahhoz, hogy létrejöjjön egy tisztább, biztonságosabb, hívogatóbb város, ahol jobb az emberek közti viszony" - fogalmazott egy, a felmérést követő interjú során Barrie Cassileth 73 éves manhattani lakos.
"A kerékpározás hozzájárul az egészséghez, jó testmozgás. Csökkenti a gépkocsiktól származó levegőszennyezést és a gépkocsiforgalmat" - fűzte hozzá az egyik kórház integratív orvosi szolgáltatását irányító orvos.
Ellenérvek
A New York-iak kerékpársávokat elutasító egynegyede által hangoztatott leggyakoribb érv az volt, hogy a sávok akadályozzák a járműforgalmat. Néhányan azt is mondták, hogy veszélyes utcai és közlekedési helyzeteket teremtenek.
Gloria Tingue 41 éves brooklyni foglalkozásterapeuta véleménye szerint sok biciklis figyelmen kívül hagyja a közlekedési szabályokat. "Mindenkinek ugyanabba az irányba kellene mennie, és amikor megállunk, nekik is meg kellene állniuk, nem pedig a kocsik között cikázni, mert azzal mindenkit veszélyeztetnek - fejtette ki. - Meggyőződésem, hogy a biciklisávok létesítését nem gondolták át elég alaposan, különösen ami a szűk utcákon lévőket illeti. Tudom, hogy környezetvédelmi szempontból hasznosak, de át kellene gondolni, hogyan lehet úgy létrehozni őket, hogy mindenki egyforma biztonsággal részt vehessen a forgalomban."
Egyes válaszolók a felmérést követő interjúkban felvetették, vajon kötelező lesz-e a kerékpárosoknak a sisakviselés, amit a városi közlekedési hatóság egyelőre ellenez. Mások arról beszéltek, hogy milyen hasznos a testmozgás, amit a kerékpározás jelent.
A sávokat nem minden pártolójuk kívánja használja. Cassileth például azt mondta, kétli, hogy biciklire ülne, a tervezett kerékpárkölcsönzés igénybe vételéről már nem is beszélve, de hozzátette, hogy férje, aki aktív kerékpáros, már izgatottan várja a bevezetését. "Persze lehet, hogy egy nap majd magam is kedvet érzek hozzá, hogy kipróbáljam" - tette hozzá nevetve.
Forrás: MTI
Képek: copenhagenize.com
Hasonló cikkek
16 bringát fogad be a budaörsi automata tároló
Vasárnap elkezdődött a mobilitási hét Budapesten
Elmarad a Critical Mass felvonulás szeptember 22-én
Biciklis rendszám bevezetését javasolják Ausztriában
Járhatatlanok a kerékpárutak a Pilisben és a Visegrádi-hegységben
Még több címke
Ironman edzésterv kezdőknek: 9-20. hét 1
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498