Futócipőtervezés egy kicsit részletesebben (X)
Sokat olvasunk arról, milyen újabbnál újabb futócipők és futóruhák kerülnek a boltokba, amelyek már szinte helyettünk futják le a távot.. A furcsán csengő technológiák nevei mögötti tartalomról azonban nem sokat tudunk. Nos, az érdeklődőknek íme egy kicsit részletesebb bevezetés az Adidas cipőtervezési és tesztelési módszereibe valamint a ForMotion technológiába.
Mit tudhat egy futócipő?
Szimulálnak...
A futócipők tervezésekor a biomechanika és az anyagismeret mellett az Adidas egy speciális szimulációs szoftvert is használ a tervezésben. Ennek segítségével érik el, hogy a lábbelik a futómozgást a lehető legjobban lekövessék és a sarokrész a talajfogás során az ütődések hatását felfogja, csökkentse.
A futócipők tervezésének hagyományos módszere a régi modellek továbbfejlesztésén, az új verziók használat közbeni tesztelésén és a teszteléskor kapott visszajelzések alapján elvégzett újabb és újabb átalakításokon alapul. Ez azonban egy nagyon időigényes folyamat, minden újabb verzió tesztelése eltarthat 6-8 hétig is. Ugyanez a tesztelés szimuláció alkalmazásával pár nap alatt megbízhatóan elvégezhető. Az Adidas teszteléseinél erősen támaszkodik a szimulációs technikákra, ehhez a felszíni tervezést célzó MCAD programot és az Abaqus/Explicit valamint az Abaqus/CAE FEA szoftvereket használja.
Technikai újdonságok a ForMotion cipőkben
Az egyik legfőbb újdonság a ForMotion futócipőkben a sarokrészben elhelyezett, két szabadon elcsúszó poliamid lemez. Ezeket, a modelltől függően, kiegészítheti egy vékony polimer réteg, valamint bizonyos esetekben további gumiütközők és rugók is, melyek a cipő megfelelő merevségét adják.
Ez a kialakítás biztosítja, hogy a sarokrész jól alkalmazkodik a talajfogáskor fellépő különböző irányú - vízszintes, függőleges és csavarodó - erőhatásokhoz, valamint képes csökkenteni azt a sebességet, mellyel a lábujjak a talajhoz csapódnak. így segítik néhány gyakori futósérülés megelőzését, mint az Achilles-ín valamint a sípcsonti ínhüvelyek gyulladása.
Továbbá az elcsúszó saroklemezek el is tudnak fordulni, hogy a pronáló mozgásnak (lábfej befelé dőlése) ellenálljanak, ezáltal a térdsérülések megelőzésében is fontos szerepet játszanak. Végül pedig az elmozdulni képes saroklemezek nagy előnye, hogy minden egyéni futóstílushoz képes alkalmazkodni, így stílustól függetlenül képes a futó lábára vigyázni.
Ahogy a szoftverek dolgoznak
Az adidas fejlesztőmérnökei a felszíni tervezést szolgáló CAD programmal alakítják ki az első terveket, majd az így előálljtott 3D-s terveket, - un. hálókat - importálják az Abaqus/CAE szoftverbe. Itt adják hozzá a design-hoz a korlátozó feltételeket, az anyag tulajdonsági jellemzőket, stb., majd az egészet kiegészítik a szükséges fizikai paraméterekkel (surlódás, stb) is. Majd az így kapott modellt finomítják a végleges verzió eléréséig, az Abaqus/Explicit programmal.
Belevágnak a virtuális cipőbe
Az Abaqus/CAE segítségével a tervezés végső fázisában a mérnökök bele tudnak nézni az elkészült virtuális futócipőbe, sőt, akár ketté is vághatják azt, hogy alaposabban szemügyre vehessék a mozgás során a modellben jelentkező feszültségeket, súrlódásokat és pontosan meghatározhassák az esetlegesen áttervezésre szoruló részeket.
Méretbeli eltérések
A fejlesztőmérnökök a cipők terveit eltérően alakítják ki a különböző méretekre és az ezekhez kapcsolható átlagos testsúlyra vonatkozóan. Minden méretnél egyedileg határozzák meg a szükséges merevítés mértékét. Ezen felül az egyes cipőkből a különböző futóstílusoknak megfelelően minden méretben készülnek stabil, párnázott, terep- és versenycipők is.
1000 kilit bírnia kell
Természetesen nem maradhat el a prototípusok valóságos tesztelése sem. Ennek részeként például a cipőket 1000 kilométer lefutásával egyenértékű mozgatásnak és terhelésnek teszik ki, és eközben vizsgálják az esetleges szerkezeti elváltozásokat, kopásokat.
Mi jöhet még?
Nos, mivel a lábfej, a láb és a térd megfelelő szintű védelmét már sikerült elérni, a biomechanikai szakemberek az Adidasnál már előrébb - azaz feljebb - tekintenek, és azt vizsgálják, vajon a csípő védelmét is tudnák-e fokozni a futócipők speciális kialakításával.
Na és mit tudhat egy futónadrág?
Az Adidas ForMotion tecnológiája egyszerre szolgálja a nagyobb kényelmet és jobb teljesítményt azáltal, hogy különböző tulajdonságú anyagokat kombinál össze egy formatervezett sportruhába.
A ForMotion anyagokat az Adidas a három fő mozgás típusra eltérően tervezte meg. Külön design készült az egyenes irányban végzett mozgásokra, ahol az előre haladás a lényeg (futás), az oldalirányú mozgásra, ahol a gyorsaság és a felsőtest szabad mozgása a fontos (tenisz), valamint az un. spirális mozgásokra, ahol az alsó test ereje és mozgékonysága (foci) kap nagy hangsúlyt. A sportruhákban az alkalmazott speciális anyagok - pl. Lycra - megfelelő helyeken rugalmasan átölelik, összeszorítják az izmokat, így segítik a megfelelő izommunkát, valamint a sportolót a tökéletes mozgás kivitelezésben. A varrások követik a test vonalát és lehetővé teszik a természetes, szabad mozgást.
A ClimaCool technológia, szintén speciális formatervezéssel és megfelelő anyagok alkalmazásával, hatékonyan vezeti el a mozgás során a szervezet által termelt hőt és a nedvességet a bőrfelszínről, és ventillációval hűti a legnagyobb hőtermelést végző testrészeket. A sportruhák tervezésekor az Adidas szakemberei infravörös kamerás vizsgálatokkal térképezték fel a szervezet kritikus hőtermelő pontjait, és sikerült úgy megtervezni a ClimaCool sportruhákat, hogy azokat viselve a sportoló testhőmérséklete alacsonyabb marad, mintha meztelenül végezné ugyanazt a mozgást.
Forrás: Adidas; http://www.deskeng.com/articles/aaafsf.htm; http://www.gizmag.com/go/3573/
További információ: http://www.adidas.hu/futas
Hasonló cikkek
Nőktől nőknek – új futócipőt fejlesztett az adidas (X)
Megvannak az adidas BOOST tesztelőink
Teszteld akár Te az adidas forradalmi futócipőjét
# BOOST™ - egy forradalmian új futócipő az adidastól (X)
Kipróbáltuk: adidas Supernova Glide 4 és miCoach Pacer teszt
2 hozzászólás
Még több címke
Ironman edzésterv kezdőknek: 9-20. hét 1
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498
Első 5 kilométerem 498